Bliqopener

Visitekaartjes; nog steeds bruikbaar anno 2019?

Visitekaartjes

Heb je ooit iemand ontmoet die zijn contactinformatie voor je op een stukje gescheurd papier of servetje heeft geschreven? Niet de meest professionele aanpak als je het mij vraagt. Stel je ontmoet twee personen. De één zoekt naarstig naar een pen om iets op te schrijven. De ander tovert een visitekaartje uit zijn zak. Wie laat daardoor een betere eerste indruk achter? Met een visitekaartje laat je zien dat je altijd voorbereid bent.

Oké, tegenwoordig gebruiken we visitekaartjes misschien niet voornamelijk meer om contactinformatie te delen – daar hebben we LinkedIn en smartphones voor. Maar in plaats daarvan zijn visitekaartjes meer een verlengstuk geworden van onze identiteit. Ze voelen dan misschien niet heel persoonlijk, maar het moment van uitwisselen zorgt toch voor engagement en persoonlijk contact. En dat heb je minder snel via LinkedIn of andere social media. Dus of het visitekaartje overbodig is geworden anno 2019? Allesbehalve!

… Maar een goed visitekaartje: Wat zet je erop?

Hier een aantal tips voor het ontwerp van je visitekaartje, helemaal gratis. Speciaal voor jou!

    • De boodschap
      Denk altijd goed na waar je je visitekaartjes voor gaat gebruiken. Het is natuurlijk van groot belang dat je wel de juiste gegevens op je visitekaartjes zet. Gebruik je ze puur om te netwerken? Of moet er een luchtigere boodschap op verschijnen? Houdt vooral in gedachte wat het doel van je visitekaartje is. Het is belangrijk dat de boodschap die je wilt overdragen goed zichtbaar is op het kaartje.
    • Huisstijl
      Een niet geheel onbelangrijk aspect van je visitekaartje is de huisstijl. Door de huisstijl van je bedrijf door te voeren op de kaartjes wordt er duidelijkheid gecreëerd. Het zorgt voor herkenbaarheid waardoor je opvalt tussen de visitekaartjes van andere bedrijven.
    • Contactgegevens als basis
      Vermeld de belangrijkste contactgegevens op het visitekaartje. Hierbij kan gedacht worden aan je (bedrijfs)naam, functie, telefoonnummer, een e-mailadres en website. Deze gegevens zijn onmisbaar op een visitekaartje, omdat je relatie op deze manier snel en gericht contact met je kan opnemen.
    • Less is more
      Zoals bij veel communicatiemiddelen en reclameboodschappen is het belangrijk om niet ‘teveel’ te doen. Een visitekaartje heeft over het algemeen maar een klein formaat, wat dus betekent dat er beperkte ruimte is voor informatie. Maak keuzes en kies alleen voor de belangrijkste informatie op je kaartje. Bij teveel informatie is er geen overzicht meer en oogt het visitekaartje eerder onduidelijk dan professioneel!
    • Kies voor kwaliteit
      Zorg ervoor dat je visitekaartje van goede kwaliteit is. Een verkreukeld visitekaartje zal namelijk niet de beste indruk achterlaten. Daarnaast is het belangrijk dat de afbeeldingen en het logo van goede kwaliteit zijn, want een logo met korrelige uitstraling zal niet bijdragen aan de professionele uitstraling van het visitekaartje. Visitekaartjes van goede kwaliteit hoeven niet duur te zijn en daarbij heb je keuze uit heel veel papiersoorten en formaten. 

Dus, wat bedoel ik je nu in het kort te vertellen?

Met een goed visitekaartje wissel je niet alleen gegevens uit. Het biedt je een mogelijkheid om op een persoonlijke manier te connecten. En die persoonlijke touch is juist waarom een goed visitekaartje voorlopig niet compleet vervangen wordt door een digitale netwerktool zoals Facebook. Het is de menselijke factor die het visitekaartje in leven houdt. Ten slotte zorgt het er ook nog eens voor dat je die onverstaanbare naam onthoudt! Ben je nu opzoek naar iemand die mee kan denken over hoe jij een goede indruk kan achterlaten met je visitekaartjes? Wij kunnen je daar uiteraard mee helpen!