Grafische basiselementen van een huisstijl
Een goede huisstijl bestaat uit een combinatie van de volgende zes grafische basiselementen en zijn bepalend voor de uitstraling:
- Logo
- Kleur
- Typografie (lettertype en opmaak)
- Vormelementen (stramien, vlakken, vormen en andere grafische elementen en het gebruik hiervan)
- Beeldstijl (fotografie- of illustratiestijl)
- Toon / Taalgebruik
Het belang van een goede huisstijl
- Het is belangrijk dat jouw bedrijf onderscheidend is van je concurrenten. Door op te vallen tussen de andere bedrijven kun je beter de aandacht trekken van je doelgroep.
- Het consistent doorvoeren van van de huisstijl vergroot de identificatie met het bedrijf door zowel stakeholders, potentiële klanten en het personeel.
- Een huisstijl stelt je in staat een goed en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen. Omdat een herkenbare huisstijl verwachtingen creëert, kost het overbrengen van een boodschap naar jouw doelgroep minder moeite.
- Een professionele huisstijl wekt vertrouwen bij de klant in jouw merk, diensten en de producten die je aanbiedt.
Kortom een goede huisstijl vertegenwoordigd niet alleen de identiteit van het bedrijf maar versterkt deze ook. Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk. Veel (beginnende) zelfstandig ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door een kennis maken. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onmisbaar is voor de groei en het voortbestaan van een organisatie. En laten wij bij Buro Bliq je daar nou net mee te kunnen helpen!