Begin bij de basis
Voordat je begint, moet de basis van je bedrijf dus staan als een huis. Op welke doelgroep ga je je richten? Wat wil je als merk uitstralen? Zorg dat je dit eerst helder voor ogen hebt voor je begint met het (laten)ย maken van een logo.
Keep it simple, stupid! (K.I.S.S.-Principe)
Sla de creatieve plank niet mis door een onmogelijk logo te laten bedenken. Een eenvoudigย logo ontwerpย zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat het logo flexibel kan zijn. Goede logoโs hebben iets unieks zonder het te overdrijven (zie je de link naar onze โMake it simple but significantโ mentaliteit al? Juist!).ย Dit principe wordt ook wel hetย K.I.S.S.-Principeย genoemd.ย Een logoย moet te allen tijde herkenbaar zijn, of je er nou langs loopt of met 80 km/u voorbij komt gereden.ย Met een simpel en doordacht logo is de kans dus groot dat je doelgroep je snapt, onthoudt en op onbewust niveau al een beetje van je gaat houden. En dat wil je!
Herkenbaar en opvallend logo (en met opvallend bedoel ik geen neon-kleuren met glitters)
Naast eenvoud is de herkenbaarheid essentieel voor jeย logo. Een goedย logo ontwerpย moet herkenbaar zijn en valt op. Slechts weinig mensen kijken er uitgebreid naar dus is het de bedoeling dat men het in รฉรฉn oogopslag herkent. Het begint ermee dat mensen weten dat je bestaat. Die eerste kennismaking is van groot belang en vormt voor een deel de wijze waarop iemand tegen jouw bedrijf aankijkt. Door te werken aan een eigen, unieke uitstraling differentieer je je van je concurrenten.ย Een logoย van een timmerman hoeft bijvoorbeeld geen hamer te bevatten, misschien zelfs liever niet. Veel ondernemers hebben het idee dat hetย logoย een visualisatie moet zijn van het product dat zij leveren of de dienst zij verlenen (en dan het liefst allebei tegelijk). Dit zorgt vaak voor een te ingewikkeld logo dat niet onderscheidend genoeg is.
Tijdloos logo ontwerp
Een goed logoย is niet afhankelijk van de tijd en hoef je in principe nooit te veranderen. Hoewel iedereen eenย tijdloos logoย wil bedenken, komen ook in deze sectorย trends voor. Maar trends waaien over, waardoorย een hip logoย naar verloop van tijd weer โouderwetsโย gevonden kan worden. Moet een onderneming zich dan jaren aanย een goed logoย vastklampen? Zeker niet! Een kleine restyling waarmee je de details aanpast naar de huidige tijd kan al wonderen doen. Je scheert je hoofd ook niet kaal zodra je een hipper kapsel wil proberen, toch? (Goede vergelijking Glennโฆ en door!)
Veelzijdigheid zorgt voor flexibiliteit
Het logo wordt op allerlei elementen gebruiktย binnenย de huisstijl. Past het logo op deย website, een pen, autoโs,ย visitekaartjesย en een T-shirt? Dan is hetย logoย schaalbaar. Dit betekent dat hetย logoย in verschillende ruimtes (vierkant,ย liggend rechthoekig en staand rechthoekig)ย is te gebruiken.
Zorg er ook voor dat hetย logoย in verschillende varianten herkenbaar blijft. Vraag je af als je naar je eigenย logoย kijkt: is mijnย logoย nog steeds effectief als het wordt afgebeeld in รฉรฉn kleur? Op de grootte van een postzegel? Op een billboard? En is het ook negatief goed leesbaar (lichte tekst op een donkere ondergrond/foto)?
Shinen!
Als er eenmaalย een logoย ontwikkeld is, dan is het belangrijk dat het wordt gezien. De mogelijkheden daarin zijn oneindig. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Of ben je op zoek naar iemand die voor jouย een logo kan ontwerpen? We can help you out!