14 oktober 2021

Een logo dat volledig aansluit bij jouw bedrijf

Bliqopener

Een goed logo is een waardevol bezit dat door veel bedrijven en organisaties gekoesterd wordt en vormt de basis voor een hele huisstijl. Het helpt om je doelgroep te laten zien wat je doet, wie je bent en waar je voor staat. Een hoop verantwoordelijkheid voor zoโ€™n klein plaatje als je het ons vraagt! Maar hoe weet je nou of je logo goed genoeg is of past bij je bedrijf? Ik ga het je uitleggen aan de hand van een aantal principes.

Begin bij de basis

Voordat je begint, moet de basis van je bedrijf dus staan als een huis. Op welke doelgroep ga je je richten? Wat wil je als merk uitstralen? Zorg dat je dit eerst helder voor ogen hebt voor je begint met het (laten)ย maken van een logo.

Keep it simple, stupid! (K.I.S.S.-Principe)

Sla de creatieve plank niet mis door een onmogelijk logo te laten bedenken. Een eenvoudigย logo ontwerpย zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat het logo flexibel kan zijn. Goede logoโ€™s hebben iets unieks zonder het te overdrijven (zie je de link naar onze โ€œMake it simple but significantโ€ mentaliteit al? Juist!).ย Dit principe wordt ook wel hetย K.I.S.S.-Principeย genoemd.ย Een logoย moet te allen tijde herkenbaar zijn, of je er nou langs loopt of met 80 km/u voorbij komt gereden.ย Met een simpel en doordacht logo is de kans dus groot dat je doelgroep je snapt, onthoudt en op onbewust niveau al een beetje van je gaat houden. En dat wil je!

Herkenbaar en opvallend logo (en met opvallend bedoel ik geen neon-kleuren met glitters)

Naast eenvoud is de herkenbaarheid essentieel voor jeย logo. Een goedย logo ontwerpย moet herkenbaar zijn en valt op. Slechts weinig mensen kijken er uitgebreid naar dus is het de bedoeling dat men het in รฉรฉn oogopslag herkent. Het begint ermee dat mensen weten dat je bestaat. Die eerste kennismaking is van groot belang en vormt voor een deel de wijze waarop iemand tegen jouw bedrijf aankijkt. Door te werken aan een eigen, unieke uitstraling differentieer je je van je concurrenten.ย Een logoย van een timmerman hoeft bijvoorbeeld geen hamer te bevatten, misschien zelfs liever niet. Veel ondernemers hebben het idee dat hetย logoย een visualisatie moet zijn van het product dat zij leveren of de dienst zij verlenen (en dan het liefst allebei tegelijk). Dit zorgt vaak voor een te ingewikkeld logo dat niet onderscheidend genoeg is.

Tijdloos logo ontwerp

Een goed logoย is niet afhankelijk van de tijd en hoef je in principe nooit te veranderen. Hoewel iedereen eenย tijdloos logoย wil bedenken, komen ook in deze sectorย trends voor. Maar trends waaien over, waardoorย een hip logoย naar verloop van tijd weer โ€˜ouderwetsโ€™ย gevonden kan worden. Moet een onderneming zich dan jaren aanย een goed logoย vastklampen? Zeker niet! Een kleine restyling waarmee je de details aanpast naar de huidige tijd kan al wonderen doen. Je scheert je hoofd ook niet kaal zodra je een hipper kapsel wil proberen, toch? (Goede vergelijking Glennโ€ฆ en door!)

Veelzijdigheid zorgt voor flexibiliteit

Het logo wordt op allerlei elementen gebruiktย binnenย de huisstijl. Past het logo op deย website, een pen, autoโ€™s,ย visitekaartjesย en een T-shirt? Dan is hetย logoย schaalbaar. Dit betekent dat hetย logoย in verschillende ruimtes (vierkant,ย liggend rechthoekig en staand rechthoekig)ย is te gebruiken.

Zorg er ook voor dat hetย logoย in verschillende varianten herkenbaar blijft. Vraag je af als je naar je eigenย logoย kijkt: is mijnย logoย nog steeds effectief als het wordt afgebeeld in รฉรฉn kleur? Op de grootte van een postzegel? Op een billboard? En is het ook negatief goed leesbaar (lichte tekst op een donkere ondergrond/foto)?

Shinen!

Als er eenmaalย een logoย ontwikkeld is, dan is het belangrijk dat het wordt gezien. De mogelijkheden daarin zijn oneindig. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Of ben je op zoek naar iemand die voor jouย een logo kan ontwerpen? We can help you out!

Delen:

Een greep uit onze opdrachtgevers

Beauty Vision Eveline / Blindfold / Bouwbedrijf Claassen & Smits / Bunzl Retail & Industry / De Groot Hoveniers / De Heihoeve / De Schroeiers / Elvou / Fydรฉ / Grobouw BV / IzAAC / Jeroen Bosch Apotheek / Jumbo Supermarkten / Kinderopvang de Buitentuin / KiesZon / Loonbureau / Mals / Mr. Long / Nibram / ONS Welzijn / Personal Training Group / Popiejopies / Summa College / Werkatleet / WriteNow Communicatie / WOP events

Krachten bundelen en een samenwerking aangaan? ๐Ÿค

Wij zijn vooral geรฏnteresseerd in jou. Kunnen we je ergens mee helpen? Laat het ons weten en we nemen contact met je op.

Aanmelden

Vul hieronder je naam in en klik op aanmelden.

Social

Zien wat wij allemaal uitspoken? Volg ons op social media, kijk waar we mee bezig zijn en deel hier en daar een like uit.

Contact

Palenrij 2
5411 LX, Zeeland

Joris | +316 16 94 73 96
Glenn | +316 43 17 92 15
hello@burobliq.nl

Social

Zien wat wij allemaal uitspoken? Volg ons op social media, kijk waar we mee bezig zijn en deel hier en daar een like uit.

Contact

Palenrij 2
5411 LX, Zeeland

Joris | +316 16 94 73 96
Glenn | +316 43 17 92 15
hello@burobliq.nl