Begin bij de basis
Voordat je begint, moet de basis van je bedrijf dus staan als een huis. Op welke doelgroep ga je je richten? Wat wil je als merk uitstralen? Zorg dat je dit eerst helder voor ogen hebt voor je begint met het (laten) maken van een logo.
Keep it simple, stupid! (K.I.S.S.-Principe)
Sla de creatieve plank niet mis door een onmogelijk logo te laten bedenken. Een eenvoudig logo ontwerp zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat het logo flexibel kan zijn. Goede logo’s hebben iets unieks zonder het te overdrijven (zie je de link naar onze “Make it simple but significant” mentaliteit al? Juist!). Dit principe wordt ook wel het K.I.S.S.-Principe genoemd. Een logo moet te allen tijde herkenbaar zijn, of je er nou langs loopt of met 80 km/u voorbij komt gereden. Met een simpel en doordacht logo is de kans dus groot dat je doelgroep je snapt, onthoudt en op onbewust niveau al een beetje van je gaat houden. En dat wil je!
Herkenbaar en opvallend logo (en met opvallend bedoel ik geen neon-kleuren met glitters)
Naast eenvoud is de herkenbaarheid essentieel voor je logo. Een goed logo ontwerp moet herkenbaar zijn en valt op. Slechts weinig mensen kijken er uitgebreid naar dus is het de bedoeling dat men het in één oogopslag herkent. Het begint ermee dat mensen weten dat je bestaat. Die eerste kennismaking is van groot belang en vormt voor een deel de wijze waarop iemand tegen jouw bedrijf aankijkt. Door te werken aan een eigen, unieke uitstraling differentieer je je van je concurrenten. Een logo van een timmerman hoeft bijvoorbeeld geen hamer te bevatten, misschien zelfs liever niet. Veel ondernemers hebben het idee dat het logo een visualisatie moet zijn van het product dat zij leveren of de dienst zij verlenen (en dan het liefst allebei tegelijk). Dit zorgt vaak voor een te ingewikkeld logo dat niet onderscheidend genoeg is.
Tijdloos logo ontwerp
Een goed logo is niet afhankelijk van de tijd en hoef je in principe nooit te veranderen. Hoewel iedereen een tijdloos logo wil bedenken, komen ook in deze sector trends voor. Maar trends waaien over, waardoor een hip logo naar verloop van tijd weer ‘ouderwets’ gevonden kan worden. Moet een onderneming zich dan jaren aan een goed logo vastklampen? Zeker niet! Een kleine restyling waarmee je de details aanpast naar de huidige tijd kan al wonderen doen. Je scheert je hoofd ook niet kaal zodra je een hipper kapsel wil proberen, toch? (Goede vergelijking Glenn… en door!)
Veelzijdigheid zorgt voor flexibiliteit
Het logo wordt op allerlei elementen gebruikt binnen de huisstijl. Past het logo op de website, een pen, auto’s, visitekaartjes en een T-shirt? Dan is het logo schaalbaar. Dit betekent dat het logo in verschillende ruimtes (vierkant, liggend rechthoekig en staand rechthoekig) is te gebruiken.
Zorg er ook voor dat het logo in verschillende varianten herkenbaar blijft. Vraag je af als je naar je eigen logo kijkt: is mijn logo nog steeds effectief als het wordt afgebeeld in één kleur? Op de grootte van een postzegel? Op een billboard? En is het ook negatief goed leesbaar (lichte tekst op een donkere ondergrond/foto)?
Shinen!
Als er eenmaal een logo ontwikkeld is, dan is het belangrijk dat het wordt gezien. De mogelijkheden daarin zijn oneindig. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Of ben je op zoek naar iemand die voor jou een logo kan ontwerpen? We can help you out!