Het belang van een scherpe merkidentiteit
Een scherpe merkidentiteit vormt de basis voor álles dat jouw merk doet: van merkstrategie tot merkbeleving en van merkarchitectuur tot merkverhaal. Het geeft je de focus, houvast en sturing die je nodig hebt om doelgericht aan je missie te blijven werken en daar trouw aan te blijven. Bovendien is het essentieel om iedereen binnen je organisatie dezelfde kant op te krijgen; het minimaliseert de kans op verschillende interpretaties van het ideaal waar je samen naartoe werkt. Merken bestaan tenslotte uit verschillende mensen met allemaal hun eigen mening en perspectief. Kleine sidenote: Merkidentiteit is iets anders dan imago. Imago is het beeld dat buitenstaanders bij je merk hebben. In je identiteit komen eigen overtuigingen en waarden terug.
Waar bestaat een merkidentiteit uit?
Er bestaat niet één enkele manier om tot een goede merkidentiteit te komen, daar zijn veel verschillende manieren voor. Echter zijn er wel hulpmiddelen die ervoor zorgen dat je zorgvuldig nadenkt over de identiteit van jouw organisatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn de missie, de visie, de usp’s, de propositie, je doelgroep, je kernwaarden en de tone of voice.
The Golden Circle (Simon Sinek)
Wat een enorm goed hulpmiddel kan zijn in het scherp maken van de merkidentiteit is het Golden Circle model van Simon Sinek, zoals hierboven afgebeeld. Het begint namelijk allemaal van binnenuit, met WAAROM je doet WAT je doet.
De meeste organisaties en mensen denken, handelen en communiceren van buiten naar binnen. Ze vertellen WAT ze doen en soms HOE ze het doen, maar zelden WAAROM ze doen WAT ze doen. Als we van binnen naar buiten verkopen, is de WAAROM de reden dat we kopen en is het WAT slechts een tastbaar bewijs van waar we in geloven (ben ik nog een beetje te volgen?).
Het gaat erom dat als een organisatie hun WAAROM onder woorden brengt en we geloven dit, dan gaan we erin mee en nemen we het in ons op. We omarmen hen, niet per se omdat ze beter zijn, maar omdat ze de waarden die belangrijk voor ons zijn vertegenwoordigen. Ze geven ons het gevoel dat we deel uitmaken van de organisatie. Dit zijn bedrijven die fans en ambassadeurs van het merk creëren.
“People don’t buy what you do, they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.” – Simon Sinek (Sinek, 2009)
Toepassing in de praktijk
Heb je een scherp beeld van de identiteit van jouw organisatie? Dan is het belangrijk dat deze identiteit consistent uitgedragen wordt. Dat zit in de manier waarop de telefoon opgenomen wordt tot aan de huisstijl en communicatiemiddelen. Het is belangrijk dat je weet hoe je dit gaat inbouwen in je marketingactiviteiten. En heb je hier nou hulp bij nodig? Dan kunnen we je hier uiteraard mee helpen!