Bliqopener

Een succesvolle Facebook bedrijfspagina

Je hoort nog maar zelden dat men geen Facebook heeft. En - eerlijk is eerlijk - we scrollen allemaal vaker door onze tijdlijn dan we eigenlijk zouden willen. Is het misschien automatisme, verveling of verslaving? Dat laat ik voor nu maar even in het midden. Het creëert voor ondernemers in ieder geval een mogelijkheid om hun doelgroep op een laagdrempelige manier te bereiken en er zelfs mee te communiceren. En dat volledig gratis, met een Facebook bedrijfspagina!

Facebook bedrijfspagina

Iets doen omdat je concurrentie het doet is over het algemeen geen goede reden, maar als het op social media aankomt dan kan het ontbreken van een Facebook bedrijfspagina er wel degelijk voor zorgen dat je kansen misloopt (en die concurrent er dus vandoor gaat met je potentiële opdrachtgever!). Ben je nog niet overtuigd van Facebook of heb je wellicht geen idee waar je moet beginnen? Hieronder vertel ik je hoe je jouw bedrijfspagina kan aanmaken en wat de voordelen hiervan zijn.

Hoe richt ik een goede Facebook bedrijfspagina in?

Om te beginnen ga je naar www.facebook.com/pages/create en kies je een paginatype. Hierna kun je de bedrijfsgegevens in gaan vullen. Bij het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina komt wat meer kijken dan een leuke profiel- en omslagfoto. Zorg dat je de pagina zo volledig mogelijk invult. Zo kun je in de tabbladen je diensten aanbieden, of je producten toevoegen aan je pagina. Het is belangrijk dat je Facebook bedrijfspagina visuele elementen bevat in de huisstijl, het zorgt voor herkenning.

Creëer naamsbekendheid met een Facebook bedrijfspagina

Omdat Facebook nog steeds het grootste sociale netwerk is, is het een mooi platvorm om je bedrijf of merk op te bouwen en een community te creëren. Je kan via Facebook makkelijk en snel je doelgroep op de hoogte brengen van informatie of het laatste nieuws. Op de lange termijn kan het je een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren.

Facebook is geen eenrichtingsverkeer

Gebruik Facebook niet enkel om statische informatie te delen. Het mooie aan Facebook, en vele andere social media, is dat het voor interactie met je doelgroep kan zorgen. Vraag bijvoorbeeld naar de mening van je doelgroep zodat je hier vervolgens op in kan spelen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je als ijssalon zou kunnen vragen: “Welke ijssmaken zien jullie de komende zomer graag terug in ons assortiment?”. Naast dat het je nieuwe inzichten kan geven over de behoeften en wensen van je klanten, kan het ook zorgen voor nieuwe ideeën of inspiratie. Dus ga in gesprek met die doelgroep van je!

Wat voor content kun je plaatsen?

Voor het ene bedrijf is het wat makkelijker om vernieuwende en interessante berichten te plaatsen dan het andere bedrijf. Ik wil je graag een aantal opties en tips geven voor het posten van Facebook berichten:

        • Deel het laatste nieuws omtrent je bedrijf of werkzaamheden
        • Maak duidelijk welke diensten je aanbiedt
        • Post de beoordelingen van klanten
        • Laten zien waar je mee bezig bent of waar je trots op bent (zo delen wij bijvoorbeeld al onze projecten op onze Facebook)
        • Gebruik beeldmateriaal, foto’s zeggen meer dan woorden
        • Help je klanten, geef ze uitleg over een van de onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf

Het is belangrijk dat je regelmatig berichten op Facebook plaatst. Over het algemeen wordt geadviseerd om het minimaal twee á drie keer per week te doen. Zorg wel dat je zinvolle berichten plaatst zodat je je volgers niet “lastigvalt” of mensen kwijtraakt.

Facebook is goed voor je vindbaarheid in Google

Jep. Je zou het in eerste instantie misschien niet zeggen, maar Facebook is goed voor de vindbaarheid van je website in Google. Google indexeert ook Facebook, dus zorg dat je alles uit die bedrijfspagina haalt. Extra tip nog op de valreep: Door in je berichten regelmatig te linken naar je website, leidt dat tot meer verkeer.

De volgende stap is betaalde advertenties

Wanneer je jouw bedrijfspagina compleet hebt en je nog graag een stap verder wilt gaan in het bereiken van je doelgroep, dan is Facebook Advertising hier een zeer geschikte tool voor. Je kan door middel van de statistieken zeer nauwkeurig filteren op wie jouw advertenties te zien krijgt.

Klaar? Zorg dan dat je ook op andere social media te vinden bent!

Naast Facebook zijn er nog meer platformen waardoor je op een laagdrempelige manier zichtbaar bent voor je doelgroep, denk bijvoorbeeld aan Instagram, LinkedIn of Pinterest. Belangrijk is wel om van ter voren uit te zoeken welk kanaal voor jouw bedrijf en doelgroep passend is. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld niet op Pinterest kijkt, hoef je hier je tijd ook niet aan te verspillen! Heb je hulp nodig bij het opzetten van je Facebook bedrijfspagina of ben je benieuwd welke andere kanalen interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf? Geef ons een seintje en wij helpen je graag!