Bliqopener

Social media inzetten voor je bedrijf? Een paar handige tips!

Er zijn inmiddels ontelbaar veel verschillende social media kanalen en er blijven steeds meer nieuwe opduiken. En ik kan je al horen denken: “ik heb geen tijd om op al die kanalen zichtbaar te zijn en om ze up-to-date te houden”. Gelukkig hoeft dit ook niet! Bij het inzetten van social media is het belangrijk dat je rekening houdt met je doelgroep. Via welke kanalen kan je hen het best bereiken? Hieronder geef ik je enkele tips die je kunnen helpen bij het opzetten van je social media strategie.

Social media

Achterhaal waar en hoe je jouw doelgroep het best kan bereiken

Probeer erachter te komen via welke kanalen jij jouw doelgroep kunt bereiken en welke content het best aansluit bij de behoefte van je doelgroep en de identiteit van jouw bedrijf. Dit doe je onder andere door te testen. Probeer verschillende soorten berichten uit en kijk wat het beste werkt. Er zijn tot op de dag van vandaag een aantal social media kanalen die de kroon spannen als het gaat om populariteit:

Lijkt me slim om hier dus eerst zorgvuldig naar te kijken! Dit wil overigens niet zeggen dat het voor jou niet interessant is om ook te oriënteren naar andere kanalen.

Gebruik een publicatieschema voor alle social media kanalen

Het bijhouden van je social media kan een tijdrovende taak zijn. Een publicatieschema kan je helpen om berichten sneller en efficiënter te plaatsen. Door van ter voren na te denken over wat je gaat posten en deze berichten tegelijkertijd in te plannen voor je verschillende kanalen, houdt je er uiteindelijk zelfs tijd aan over!

Wil je het nóg eenvoudiger en sneller? Dan zou je zelfs gebruik kunnen gaan maken van een management tool zoals Hootsuite om je kanalen en berichten te beheren. Let daarbij wel op dat je niet al je berichten inplant. Houdt ruimte voor spontane berichten en menselijke interactie.

Gebruik je netwerk

Op veel social media kanalen moet men je eerst volgen voor je berichten voorbij komen in hun timeline. Laat mensen binnen je netwerk je kanalen en berichten promoten, om zo een followers base op te bouwen en je kanalen te laten groeien.

Meten is weten

Zoals ik hierboven al een keertje benoemd heb, is het belangrijk om te testen wat het best werkt voor jou. Check wanneer je het meeste resultaat haalt uit je berichten. Wanneer is je doelgroep online en welke content is het populairst? Deze informatie is makkelijk in te zien, dus maak hier gebruik van!

Van social media naar je website

Wanneer er een mogelijkheid is, dan is het verstandig om een link naar je website toe te voegen in de berichten die je plaatst. Hierdoor zul je meer bezoekers naar je website leiden en zal je naamsbekendheid stijgen. Daarnaast is het ook nog eens goed voor de zoekmachine optimalisatie van je website. Maar let wel op, blijf wel variëren in je berichten en voorkom dat je iedere keer dezelfde berichten en links toevoegt.

Last but not least; ben herkenbaar!

Zorg dat je herkenbaar bent in één oogopslag. Op social media komen berichten in een vogelvlucht voorbij. Maak gebruik van je huisstijl, zorg dat je doelgroep bij je posts meteen de koppeling maken met je bedrijf.

Oké het is inderdaad niet makkelijk en het kan soms wat tijd nodig hebben. Heb je hulp nodig bij jouw social media strategie of weet je niet goed waar je moet beginnen? Je weet ons te vinden!